7. 3. - 17. 4. 2008
Vystavující umělci: Bruce Nauman, Liam Gillick, František Lesák, Jacup
Ferri, Jan Jakub Kotík, Jan Smejkal, Kateřina Šedá, Ján Mančuška, Boris
Ondreička, Markéta Vaňková, Petr Lysáček, Jaroslav Prokeš, Martin
Horák, Martin Zet
Kurátorka: Lenka Lindaurová
Výstava Absence v záznamu tematizuje možnosti lidského pozorování a možnosti jeho zaznamenávání.
Absence
v záznamu je tak metaforou lidské nedostatečnosti fyzicky i psychicky
obsáhnout skutečnost, život, poznávání, umění. Je metaforou prázdných
či neviditelných míst, která zůstávají ve všech záznamech, v archivech.
Tematizuje rovněž možnosti komunikace současného umění a diváka: umělec
nepotřebuje, aby mu divák beze zbytku porozuměl, aby našel kód jeho
jazyka; právě proto s ním komunikuje skrze vizualitu, kterou lze číst
mnoha způsoby. Mezi čitelnými záznamy zůstávají tajemné mezery
umožňující divákovi vzrušení, ale i zklamání.
Záznam je konkrétní a
má určitá předem domluvená pravidla. Absence říká, že před námi je něco
neuchopitelného, nekonečná záhada.
Na výstavě najdou návštěvníci
konceptuální díla, která nejsou jednoduše zařaditelná či popsatelná. I
když tu jsou práce velmi slavných světových autorů (Bruce Nauman, Liam
Gillick), je patrné, jak v kontextu tohoto výběru vidíme jejich
specifickou hermetičnost. Některé práce mohou být doslova hádankou,
úkolem z dějin umění nebo odpovědí na otázku psychologického textu.
Výstava si v žádném případě nehraje na psychologicko-intelektuální
sondu do současného umění; spíš se snaží přesvědčit diváka, že umění mu
stojí za námahu pozorování. Že současné umění není v krizi, ale spíš
diváci.
Absence v záznamu rovněž mluví o marginálních formách umění,
protože monumentalita a okázalost patří do jiné doby. V množství
informací, kterými jsme přehlceni, je pro nás záchytným bodem právě
mezera, šum mezi výkřikem a tichem. Výstava by chtěla diváka trochu
dojmout a znejistit. Tyto věci se ho přece týkají, důvěrně je zná,
připomínají mu některé zasuté vzpomínky, ale nikdy je neviděl v
takovéto podobě.
Absence v záznamu může mít v
některých dílech sociální interpretaci (i když to není záměr celé
výstavy) - jako v nepochopitelné hádce muže a ženy ve videu Bruce
Naumana nebo v příběhu Kateřiny Šedé o hře na paničku se psem po mrtvé
ženě nebo v záhadném videu Martina Zeta.
Opačný extrém absence -
vyčerpávající záznam jednoho pozorování slavného obrazu nabízí na
fotografiích František Lesák. Je hádankou pro diváky, otázkou, jak jeho
záznamy vyluštit.
Některé objekty představují jakoby zapomenuté
důkazní předměty, jako něco, co bylo z vědecky přesných záznamů
vyloučeno. Petr Lysáček použil jako ready made zařízení, které
eliminuje účinek geoanomálních zón a distribuuje je soukromý podnikatel
na inzerát. Markéta Vaňková zase vytvořila malý vesmír z toho, co
vypadlo z velkého. Liam Gillick ironizuje oduševnělou monumentalitu
„správného" umění a minimalizuje ho do suvenýrových podob.
Díla Jana
Jakuba Kotíka vnášejí do výstavy politický akcent, důležitý aspekt
současného umění nutně poznamenaného společenskými konflikty, podobně
jako dílo Jakupa Ferriho z Kosova, který ho vytvořil přímo v galerii.
Práce Jana Smejkala plně ilustrují název výstavy: množství nikdy nekončících záznamů vytvářejí svůj absurdní protiklad - nicotu.
Nenápadné instalace Borise Ondreičky a Jána Mančušky demonstrují privátní jazyk umění, který je přístupný jen vyvoleným.
Jaroslav
Prokeš se ve své světelné instalaci soustředí na metaforicko-vědecké
vyjádření absence v záznamu; jako by světlo znázorňovalo jen situaci,
která zbývá po zmizelém umění.
Neviditelné práce Martina Horáka tvoří důležitou interpunkci celého záznamu.
O autorech
Bruce Nauman (1941) patří k hvězdám světového
formátu. Slavný newyorský galerista Leo Castelli o něm řekl: Nauman je
pro mě tím posledním přelomovým umělcem 20. století.
Naumanovy
multimediální práce se vždy týkají dvou ústředních aspektů umění.
Tělesné zkušenosti (je považován za průkopníka body artu) a smyslového
vnímání a jeho poruch. Tělesnosti se věnuje v performancích, objektech
a videu. Vystavené video Violent Incident - Man / Woman Segment,
pocházející z berlínské soukromé sbírky, se týká konfliktu, který je
fyzicky brutální, ale zároveň komický. Samotný konflikt, nepochopitelná
hádka muže a ženy, představuje absenci racionality typickou pro
emocionální výbuchy.
|
|
Liam Gillick (1964)
patří k slavné generaci mladých britských autorů a je držitelem Turner
Prize z roku 2002. Jeho rukopis je minimalisticky geometrický; pro
výstavní prostory vytváří specifické konceptuální instalace či malby,
jejichž smysl je často divákovi zcela skrytý. Je o něm známo, že
publikuje knihy, skládá muziku a věnuje se i designu. Na jedné straně
vypadají jeho práce jako volné umělecké exprese, na druhé jako užité
umění. V případě jednoho artefaktu (balík novin a dveře) i jako
použité. Také Gillickovy práce pocházejí ze soukromé sbírky.
|
|
František Lesák (1943),
který žije ve Vídni, se v Praze představil samostatnou výstavou pouze
jednou ve Veletržním paláci v roce 1997. Systém pozorování je tématem
jeho celoživotní tvorby. Proti Monetovu výroku Maluji jen to, co vidím,
staví svůj Vidím jen to, co vím. Jeho studie Courbetova obrazu Bonjour
Monsieur Courbet v podobě 88 černobílých fotografií může působit značně
záhadně. K obrazu si sestrojil prostorový model, s nímž se zabýval
neviditelným. Klíčem k hádance jsou tři smeknuté klobouky na Courbetově
malbě, které si Lesák pokouší nasadit.
Jacup Ferri (1981),
který shodou okolností pochází z Kosova a tudíž okusil právě pocit
nezávislosti, se ve svých pracích zabývá „postižením" lidí z jiné než
západní Evropy. Reagoval například na starší práci Mladena Stlinoviče,
který na Benátském bienále v roce ... demonstroval s cedulkou An artist
who cannot speak English is no artist postavení východního umělce, a
natočil video, na němž špatnou angličtinou vysvětluje své umělecké
záměry. K tématu Absence v záznamu byl Jacup Ferri vyzván, aby vytvořil
nástěnnou kresbu.
|
|
Jan Jakub Kotík (1972-2007)
se na české scéně coby Američan etabloval velmi rychle. Jeho práce byly
charakteristické politickým apelem, výzvou k aktivitě a ironickou
sebereflexí naší divné epochy. Jeho toastový obraz A 10 představuje
nákres turboventilátorovéhpo motoru typu General Eletric TF-34-100/A
určeného pro útočné letadlo A 10 Thunderbolt. Armáda Spojených států ho
používá pro boj zblízka a pro zvláštní mise. Kontrastem motoru bojového
letadla a chleba má vést diváka k zamyšlení nad různými kontexty.
Rekonstrukce lištové kresby Studie šíření informací symbolizuje zase
způsob maskování mocenských struktur.
|
|
|
Jan Smejkal
(1948) žije sice v Berlíně, ale v Čechách je známý svými konceptuálními
instalacemi a obrazy. Představují záznamy jakýchsi sběrných materiálů z
průzkumu, který Smejkal každodenně provádí na jakémkoli místě na světě.
Zapisuje a sbírá úryvky vět, nápisy, návody, pokyny i zákazy. Vystavuje
je buď jako uzavřené a nepřístupné (tedy nečitelné) muzejní exponáty,
nebo ve formě malovaných obrazů. Pro Špálovu galerii jejich nekonečnost
demonstroval formou přímé malby na zeď.
|
|
Kateřina Šedá
(1977) se po té, co vyhrála v roce 2005 Cenu Jindřicha Chalupeckého a
svůj projekt prezentovala na loňské Documentě v Kasselu, stala žádanou
mezinárodní umělkyní. Ve své tvorbě se zabývá interaktivním výzkumem
svého bezprostředního okolí a dává mu formu pseudouměleckého projektu.
Mezi její nejúspěšnější práce patřil cyklus kreseb nářadí, k němuž
přiměla svou letargickou babičku, která si tak rekonstruovala obsah
skladu, kde kdysi pracoval. Paniččino všecko představuje zcela nový
projekt, na němž pracovala celá rodina Šedých, když vytvářela psovi po
zemřelé babičce zázemí jako kdyby panička žila.
|
|
Ján Mančuška
(1972) je jedním z mála českých umělců, kterého zastupuje galerie v New
Yorku. Jeho „sociologické" práce nenápadným konceptuálním způsobem
sondují možnosti lidského těla, umělcova ega a dějin umění. Instalace s
vodou, kterou je autor schopen pojmout do úst, se v čase mění
vypařováním. Kresba prstem naznačuje autorovy samozřejmé fyzické
možnosti a zároveň je metaforou vizuálních záznamů, procesů neviditelné
kresby. Také Mančuška je držitelem ceny Jindřicha Chalupeckého z roku
2004.
|
|
Boris Ondreička (1969) je slovenský
umělec, který rovněž získal jméno na mezinárodní scéně, nejen jako
umělec, ale i muzikant a kurátor. Svými projekty zpravidla intervenuje
do výstavních prostor, spíš než by „jen" vystavoval. Interpretace jeho
prací není snadná. Často se však také zabývá polarizací umělecké scény
na východ a západ a svým postavením umělce jako zprostředkovatele mezi
těmito zónami. Své zdánlivě poetické nápisy umisťuje do galerií tak, že
jsou snadno přehlédnutelné - tím polemizuje s tradiční představou
reprezentace a prezentace umění.
|
|
Markéta Vaňková (1970)
téměř z galerijního prostředí zmizela, přestože v 90. let se její práce
objevovaly na těch nejzajímavějších výstavách. Instalací ve Špálově
galerii tak dochází k autorčině come backu do vod současného umění.
Zatímco dříve se Vaňková věnovala téměř výhradně malbě, v posledních
letech se zaměřila spíš na objekty. Mnohoznačný smeták zapnutý do
zásuvky ve stropě i mužský úd hledící smutně jedním okem do malého
vesmíru poskytují divákovi dostatečný prostor pro vlastní příběh.
Petr Lysáček (1961)
patří k důležitým představitelům tzv. ostravské scény, i když nyní už
žije v Praze. Jeho těžko definovatelná tvorba se pohybuje na hraně
blasfémie: znevažuje estetiku a poselství uměleckého díla. Lysáček
velmi často sestavuje do podob patetických soch různé „trashy" předměty
a dělá s vkusem velkého estéta. Na výstavě prezentuje svůj ready made,
předmět, který nalezl při stěhování matky. Jde o zařízení pro eliminaci
účinků geoanomálních zón, které bylo vyrobeno neznámým podnikatelem.
Můžeme ho vnímat jako sochu s praktickou funkcí.
Jaroslav Prokeš
(1977) se věnuje s vědeckou vášní mnohavýznamovým světelných
instalacím, které vytváří přímo pro daný prostor. Ve Špálově galerii se
v zadním izolovaném prostoru pokusil vytvořit téměř turrelovské
prostředí, kde kužel světla modeluje specifický objekt, na nějž je
zamířen. Dílo funguje bez jakéhokoliv dešifrování jeho konceptu jako
abstraktní minimalistické dílo působící jen svým vlastním tvarem,
světelnou modelací.
Martin Horák (1968) se
postupně ze své nenápadné pozice ocitá v mnoha důležitých výstavách.
Jeho tvorba by de dala zjednodušeně řadit k invenčnímu kutilství, které
je finančně i prostorově nenáročné. Představuje autorovy drobné
komentáře ke každodenní skutečnosti či malé podvratné intervence do ní.
Pod heslem udělej si sám vyrábí i některé potřeby nezbytné k životu
jako například biliónovou bankovku.
Martin Zet (1959)
patří k nejdůležitějším českým performerům a videoartistům. Působí na
umělecké světové scéně jako nenápadný nomád, který zanechává na různých
akcích, ale i jen tak v terénu, svoje artové a velmi nenápadné stopy.
Někdy jsou tyto akce čistě osobní a fungují jako deníkové záznamy,
jindy mají třeba politický podtext. Video, které představuje ve
Špálovce si každý může číst podle svého. Možná je právě tím podstatným
šumem v záznamech toho, čemu stále ještě říkáme skutečnost.
|