text: Jana Máchalová
foto: archiv autorky
Místo ohlašovaného minimalismu a purismu v oblasti tvarování oděvů
letos přehlídková mola zaplavil starý dobrý grunge look, popelnicový
vzhled, v podobě de luxe. Tento styl „hrdé chlouby chudoby“ vyrašil na
pozadí Seattlu na počátku devadesátých let minulého století a je spojen
s hudební skupinou Nirvana.
Vogue kontra i-D
To,
že grunge znovu zavítal do komerční oblasti, nepřekvapuje. Kolekce pro
renomované módní salony vytvářejí bývalí avantgardní návrháři,
například John Galliano, Alexander McQueen, Jean Paul Gaultier, Marc
Jacobs, kteří se nechali jako první zlákat opovrhovanými subkulturními
styly v oblékání. Mnohé z nich vynesla na světlo hédonistická vlna,
která se prohnala Londýnem 80. let, a entuziasmus Terryho Jonese,
zakladatele dnes již legendárního časopisu i-D.
Jones,
umělecký ředitel britského Vogue v letech 1972–77 neodolal punkům,
jejichž ostrý škleb vyrostl jako stín za trvale optimistickým úsměvem
hippies. Za vizí peace & love však v polovině sedmdesátých let
zapadlo slunce. Jedinou možností bylo setřást cynicky veškeré
hippiesovské zbytky a vyrazit opačným směrem. Místo přírody odcizená
čerň, plasty, vzteklé grimasy, roztrhané blejzry, síťovaná trička a
obojky. Žádná etnika a květiny. Tvořivé výbavy punků zacpávaly ulice
Londýna a nově vzniklé kluby. Jonesův původní záměr, poskvrnit stránky
Vogue touto alternativní kulturou, jeho kolegové tvrdě odmítli. V létě
1980 vyšlo tedy první číslo i-D, které vypadalo jako punkový časopis.
Čtyřicet stran s fotografiemi zachycujícími mladé lidi na ulici, v
baru, v klubech, s grafikou v podobě strojopisu. V podstatě šlo o
sociální dokument, který nevzbuzoval respekt. Jonesovy ambice ale
sahaly mnohem výš. Nechtěl sledovat jen módu ulice, která se tak lišila
od vypreparované krásy prezentované ušlechtilým magazínem Vogue,
štítícím se reality. Jeho redaktoři si vystačili s nostalgií a
melancholií potřebnou k sestavování frází. V době, kdy bledé vyhublé
tváře vyděděnců postpunkerů vzbuzovaly elektrizující znepokojení, pokud
jde o zavedené jistoty, a kdy se ztracená symbolika stávala symbolikou
zvrácenou (nacistické svastiky na bundách greasers), si Vogue
připravoval půdu pro představení nové společenské elity yuppies (young
urban professionals), rozmazlených movitých byznysmenů, kteří byli
povyšováni do šlechtického stavu za podnikavost a pak často uvrženi do
vězení, když se zjistilo, jakého je ta podnikavost druhu.
Módní
značky se pro yuppies staly uctívanými bohy, oblečení a doplňky s logem
firem sloužily jako ochranný štít ve světě velkého byznysu. Na
stránkách tohoto magazínu se objevila Diana, budoucí princezna
z Walesu, stydlivě pípající zpod ofiny, šustění taftu a výstřely zátek
od šampaňského vzbuzovaly pocit, že seriózní hru o peníze může hrát
každý. Mladé dámy aspirující na vyšší funkce nedbale zastrkávaly faxy
do nóbl kopií prošívaných kabelek značky Chanel, slovo designér se
stalo zaklínadlem. Existovaly džíny podle designu, čokoláda podle
designu, restaurace podle designu. Hodinky Rolex, pera Mont Blanc,
šekové knížky Coutts a „zlaté“ karty.
Masově
se propagoval neobiedermeierovský nábytek. Bylo důležité naučit se
usilovat o zakoupení vily v Toskánsku. Jogging měl přinést tělu hruď a
potřebné svaly. Saka měla pro jistotu zabudovaná široká ramena v podobě
vycpávek. Oblékalo se pro úspěch.
Vogue
vytahuje na počátku 80. let ze sejfu šperky a končí tuto dekádu výtkou
řidičům, kteří nepoužívají bezolovnatý benzin. Jeho zmapování tohoto
období se týkalo jen špičky ledovce.
Časopis
i-D zasadil oblečení do skutečného kontextu doby, designu,
alternativního umění, politiky, a tím oddělil oběti módy od stratégů
stylu. Punc pomíjivosti, efemérnosti a povrchnosti patřící k módě, onu
pohyblivou hodnotu, přijatelnou normu v určitém časovém rozpětí,
nahradil tím, co se změnám vzpírá a hledá nadčasovost, tedy stylem.
Terry
Jonesovi se podařilo prezentovat subkultury, které nastoupily do
razantních stop punkerů – nové romantiky, pervs, goths, psychobillies –
bez pocitu, že pouze škádlí svět nečekanými úlety. Představil je
s jejich ideologií a bez zkreslení, kterými je stíhala oficiálně
uznávaná média. Současně vizionářsky předpověděl cestu „módního
průmyslu“. Módní tvůrci v 80. letech ještě poletovali mezi Paříží,
Milánem, Londýnem a New Yorkem ve snaze objevit jednotný „směr“.
Udržet myšlenku jednotné módní linie bylo čím
dál tím složitější. Většina návrhářů stále více prohlubovala zřetelný,
neměnící se „rukopis vlastního stylu“. Rozmarný a výstřední Versace se
málo podobal elegantně zdrženlivému a barevně puristickému Armanimu.
Posun od módy ke stylu, od jednoho měnícího se námětu k široké škále
různých výrazných rukopisů pokračoval plnou parou do devadesátých let a
dalšího tisíciletí. Často je spojován s oním diskutovatelným posunem od
modernismu k postmodernismu. V období 60. let se svět zdál místem
neustále se zlepšujícím díky neodvolatelnému pokroku. Tento pocit
nepřetržitého zlepšování a smysluplného směřování k budoucnosti přiměl
každého, aby šťastně tancoval na stejnou melodii. To však neplatí
v období následujícím. Místo jednotného směru nastupuje chaos,
bludiště, šílení, všichni se pohybují po různých a často protichůdných
drahách. Jednotný směr se štěpí do plejády možných voleb životního
stylu.
Přepsaná minulost
Devadesátá
léta, vyčerpaná neustálým hledáním inspirací, začala přebírat do
hlavního proudu komerční módy alternativní styly, které se na sebe
vršily po dobu delší než půl století. Tím přepisovala minulost a
zasazovala ji do nového kontextu doby.
Nově
se začalo nahlížet například i na styl pervs (perversité), jehož
historie je spojena s otevřením londýnského klubu Skin Two (Druhá kůže)
v roce 1983. Avantgardní umělec, který se klub rozhodl provozovat,
učinil pokus spojit pravé fetišisty (od klientů Atomage po členy
společnosti Macintosh) a vzrůstající obec subkultury pervs včetně hudby
a oblečení. Odvážný projekt, který vypadal, že vydrží pár týdnů, má
dozvuky v módním světě dodnes. Za zářivě lesklou fasádou pervs –
oblečením z usně a plastů přiléhajícím k tělu – tehdy stál vážný počin:
zkoumat novou sexualitu, která se snažila nahradit volnou promiskuitu
nastolenou „sexuální revolucí“ 60. let. Fetišismus, ústřední složka
punkové ikonografie, a voyeurství měly nahradit příležitostný sex. To
bylo důkazem toho, že příslušníci této subkultury berou vážně hrozbu
AIDS. Plasty a kůže byly zbaveny znaků stigmatu, kterým je zatížila
minulost, a staly se adjektivy hrdě se hlásícími k duchu pervs. Symbol
S/M (sado/maso), spojený s koníčkem dekadentních vyšších vrstev, který
přešel do alternativní módy v podobě piercingu, tetování a zjizvení,
polemizoval s aktuálním symbolem D/S (dominantní/submisivní), bojem
mezi muži a ženami. Pervs naznačují, že role v jejich oblasti nejsou
definovány pohlavím.
Korzety
z kožených popruhů, sukně z usně pobité cvočky, tkaniny s potisky srstí
šelem se staly šlágrem podnikatelek a aristokratek oblékajících se
v roce 1992 v salonu Versace. Dominu s bičíkem v ruce představuje
v témže roce Jean Paul Gaultier, dnes kreativní návrhář seriózní značky
Hermés. Móda S/M vzdávala hold otevřené sexualitě fotografií Helmuta
Newtona i původně „diskotékovému trdlu“ Madonně a její sbírce
fotografií nafocených v klubu Vault a vydaných pod titulem Sex. Nebyly
to jen ony mediální hvězdy, které tento trend propagovaly, ale celá
řada jejich epigonů, kteří jej zdemokratizovali. Estetické teorie,
skutečná ideologie, se však proměnily v laciné zboží. Svět opět umíral
nudou a znovu se ptal s Malcomem McLarenem: jakou politikou se řídí
nuda? Bylo jasné, že každé klišé může mít své následovníky a každá
napodobenina své fanoušky. Ale žít na trvalé dietě nostalgie?
Podmanivě vyšinutý indie kids a ucouraný grunge
„Nebylo
od věci, že Američané na počátku 90. let o sobě navzájem nedokázali
přemýšlet jako o dospělých lidech, když jejich prezident Bush měl občas
problém vytvořit inteligentně znějící větu.“ Infantilizace americké
mládeže, kterou tak sugestivně zachytil na fotografiích konceptuální
umělec Mike Kelley (opuštěná a odhozená plyšová zvířátka, hadrové
panenky, háčkované dečky), navázala v oblasti oblečení na hnutí indie
kids, jehož klíčovými prvky byly poddimenzované nebo naopak
předimenzované obleky kupované v second handu. Tato móda prezentovaná
v Anglii časopisem i-D jako reakce na okázalý styl „nových romantiků“
se soustředila na asexuální dětské oděvy, humpolácké boty a doplňky
v měkkých pastelových tónech. Dívky v dětských šatičkách, ustřižených
pruhovaných legínách a lesklých bagančatech Dr. Martena, které nosily
údajně proto, aby se mohly lépe ubránit, kdyby je chtěl někdo
znásilnit, se chlubily tím, že jsou po dvacítce ještě panny. K jejich
výbavě patřily svačinové kufříky, dávkovače bonbonů, lízátka a dudlíky
k utišení sacího reflexu, který vzbuzovala droga exstáze. Beznaděj,
pesimismus a melancholické sebepozorování této subkultury hudebně
ztvárnily například skupiny The Smiths, Joy Division, Ride, My Bloody
Valentine a Ride. Když popularita těchto hudebních skupin přerostla
hranice Británie, vzhled indie kids začal být nepřehlédnutelný. Ujal se
mezi americkými studenty, především na západním pobřeží, kde se novinky
drží déle. Tady byl tento styl za hlučných fanfár označen nálepkou
grunge, původně znamenající pronikavý kytarový zvuk.
Hudební
skupiny Nirvana, Pearl Jam a Smashing Pumpkins nahradily pop-metalovou
muziku přijatelnou hardrockovou variantou. Oblečení i hudba měly rysy
splynuvších left-over hippie a punků. Tento „zamerikanizovaný styl
punk“ károvaných košil a kalhot, vytahaných svetrů, potrhaných sak a
vybledlých džínsů, se kterým si původně vystačili muži, představily
asertivní mladé dívky v čele se sugestivní Courtney Love a členkami
její kapely Hole jako kinderwhore (styl dětská děvka), což byla
drsnější verze indie kids. Tvrdě tak narušily mužskou dominanci na
punkové scéně. Všichni náhle zbožňovali zdrobněliny, hlasy malých
holčiček a něžné žvatlání, stejně jako hysterický řev a verbální
agresi. V roce 1993, krátce poté, co byly prodány 4 miliony desek
hudební skupiny Nirvana, byl grunge prezentován na stránkách i-D již
v podání haute couture amerických návrhářů: samplerky Anny Sui, Perry
Elvise, Christiana Francise Rotha, pod názvem Šílenci ze Sedmé Avenue
(slavná newyorská ulice s módními salony). Po amerických kancelářích
začaly pobíhat ženy v „dětských“ a „obnošených“ šatech. Byl to protest
proti zavedenému oblékání na pracovištích nebo negativní reakce na
feministické hnutí? Rozhodně nákup v sekáčích a styl v tomto duchu
neodrážely sociální bídu, ale naopak materiální spokojenost. Děti ze
slumů a dělnických čtvrtí by s pocitem být na dně těžko koketovaly. Za
chvilku ale přestalo být zábavné kupovat si drahé poškozené oblečení.
„Luxusní“ chudobu, nevzhledné ortopedické sandály posázené falešnými
drahokamy od Marca Jacobse vystřídal úhledný snobský styl preppy,
odvozený od školních uniforem prestižních amerických středních škol pro
děti bohatých bílých anglosaských protestantů.
Přílišná
pozornost médií a módních tvůrců dotáhla grunge do smyslu zbavené
karikatury, a tak se začal v sebeobraně „zakopávat“ do undergroundu a
zdůrazňovat své kořeny v punku.
Grunge
byl bezpochyby jediným životaschopným trendem mladé bílé kultury 90.
let. Ten později drsně vyšachovával ze scény hip hop, sportovní dresy,
adidasky a heslo „černé je krásné“, několikrát zopakované v i-D a
postupně si razící cestu do televize MTV, která se ve svých začátcích
chovala k subkulturám, zvláště těm „černým“, macešsky.
Vyvolávání duchů
Zabalit
současnou módu do subkulturního pojmu grunge není jen nápad „uvadlých“
stylistů toužících těžit z šokující minulosti. I uznávaní a ctění
návrháři se totiž točí na špičce jehly.
A
tak salon Chloe znovu předvádí šatové sukně v matných barvách s efekty
pomačkání a ohrnovací čepice. Značka Sportmax se prezentuje buřičským
skotským kárem v kombinaci se záclonovinou. Marc Jacobs navrhl pro
značku Louis Vuittone kabelku s dezénem leopardí srsti v kombinaci s
klasickým, nadčasovým vzorem – monogramem LV. Religiózní křesťanské
křížky mají dráždivý sexuální podtext, který je na hony vzdálen jejich
původní symbolice.
Módní průmysl je
uštvaný změnami a snahou prodávat. Náměty se opakují tak rychle, že
neodpovídají časové ztrátě paměti zákazníků. Dříve bylo doslova
pravidlem, aby vše zmizelo v popelu. Pak přišli ti, kteří se v něm
chtěli šťourat. Hnutí punk, jehož odnoží je grunge, navázalo na dada,
na surrealismus a na situacionisty z padesátých let Paříže, zvláště na
myšlenky Guy-Ernesta Deborda. Zmocnit se však myšlenek někoho, kdo za
ně zaplatil nočními můrami, nemusí vždy vyjít. McLarenovi stačilo před
třiceti lety vykřikovat heslo „získej prachy díky chaosu“ a hned na
sebe obrátil pozornost. Dnes by to nikoho nepřekvapilo. Není čím
šokovat, vše je přijatelné a chaos je permanentím stavem. Na druhou
stranu neplatí žádný módní diktát tak jako kdysi, kdy jeho
neuposlechnutí se trestalo vyřazením ze společnosti. Grunge tak klidně
můžeme nechat ležet v regálech obchodů a obléknout si třeba kostým
s prvky parádní historické uniformy. Nebo nad vším mávnout rukou jako
nad jedovatým švindlem. Jenomže i to je postoj k módě. Nelze ji tak
jednoduše setřást.
|
|
|