J. D.:
Aktivistický umění se obecně chápe, jako radikálnější alternativa
politického umění. Je tudíž jeho součástí, avšak jeho forma je rozdílná
v bezprostředních momentálních účincích. Politické umění má obecně
takový charakter v jakém ideologickém území se nachází, co autenticky
prožívá. Jeho forma se stmeluje v totalitním prostoru a atomizuje
v prostředí tzv. svobodného trhu nasátého kulturním průmyslem. Zvláštní
je, že v obou případech se politickým činem stává schopnost umělce
zachovat si svou vnitřní svobodu. Tedy i charakter a otevřenost zejména
k možnosti nových kontextualizací. Umění má neustále vytvářet aktivní
tlak na veřejný prostor, má se viditelně angažovat. Nikdy by však
umělec neměl zapomínat na to, že čím více jsme sví, tím více jsme
jejich! Navíc mám vždy strach z jakéhokoliv populismu, tedy i toho, co
je v současném českém politickém umění. Ještě více se však bojím
alibismu umělců, kteří jen tím, že existují, obhajují své politické
pozice. A to si opravdu uvědomuji, že platí i tato teze: Sama umělecká
nezávislost jako první předpoklad tvorby se stává politickým činem, a
to i proti vůli umělce!
M. S.:
Aktivistické umění je vzhledem ke své povaze jednou z forem politického
umění. Matematicky se dá vztah vyjádřit vztahem činitele k součinu,
botanicky druhu k řádu, respektive poddruhu k druhu… V praxi je to tak,
že umělec aktivista se svým poselstvím společnost (nebo její část)
atakuje, zatímco ostatní umělci na ní líčí past.
Projektu
ve Futuře předcházela úvaha, jak k umění dostat společnost. Trápí vás
apriorní vztah širší veřejnosti k současnému umění?
J. D.:
Nevím, měl by!? Jsem rád, když se věci propojují i mimo tzv. sféru
samotného umění. Říkám stále: jediná radost z toho, co se kolem mě
děje, je ve sdílení. Na druhou stranu si tzv. veřejnost musí své umění
vydobýt a ne chtít, aby jí apriori nadbíhalo. Starý známý „fígl“!
Umělec současnosti již ví (tedy doufám), že význam svého díla neurčuje
už jenom on sám, ale i ten, komu je jeho práce určena!
Přestože je zřejmé, že dobové kontexty jsou zkušenostně nepřenosné. Je však zároveň pravdou to, že pokaždé, když umělec podřizuje svou práci (i kreativní, kritické myšlení) etickým účelům, že předem likviduje estetický rozměr díla a tím se spoléhá, jak mimo jiné naznačuje například Jiří Přibáň v textu Umělci v hladovění (Salon 397, 16. 12. 2004), na prodejnost etického poselství a vlastní popularity?! Hmm,
jaké lékařské váhy má k dispozici k tomuto uvědomění umělec a jaké má
veřejnost? Je skutečně etika konkrétního uměleckého díla pouhým
podbízivým a vlastně líbivým, i když mnohdy rafinovaným, přesto často
dojímavým klišé (tzv. příliš political corect), jež se zejména
potvrzuje v kolektivně sdílené představě o jeho vlastním smyslu?
M. S.:
Součástí umělcova směřování je společenská akceptace. Protože umění je
v tomto ohledu prostředek, jak jí dosáhnout. Vztah umění ke
společnosti, respektive společnosti k umění, je zásadní okolností
ovlivňující způsob, jakým druhem umění lze kýžené akceptace dosáhnout.
Je v zájmu každého umělce, aby onen společensky akceptovaný žánr
odpovídal co nejvíc jeho přirozené produkci…. Osobně mě trápí, že lidi
(odbornou veřejnost nevyjímaje) víc zajímá, jak to, co dělám, vypadá,
než proč to dělám. Současně se tomu ale nedivím.
Čím je vyvolána obava společnosti z umění a jak souvisí s naší izolací v době minulého režimu?
J. D.:
Izolace měla a má jistě svůj devastující účinek, překvapivé však pro
mne je, že šáhla i na lidi, mladé umělce, kteří s ní evidentně nemohli
přijít, snad kromě jejich rodičů, do styku.
M. S.:
Můj přehled o stavu vztahů umění-společnost jinde ve světě není na
takové úrovni, abych mohl zdejší situaci hodnotit v kvalitativním
smyslu. Jistě ale lze hovořit o sociálně kulturních specifikách a
v tomto ohledu je situace v Česku jistě ovlivněná všemi minulými
režimy, historií vůbec. Myslím, že pro hodnocení kulturnosti státu je
snazší pokusit se analyzovat specifika místního konzumu…
Proč
máte potřebu se ve svém oboru tak angažovat? Jirkovi se říká mediální
loudil – jak byste svoje aktivity vysvětlili kolegům a jak laikům?
J. D.:
Kašlu už na to, co se o mně říká, to především, tím zároveň neříkám, že
mi to nevadí, to za prvé. Za druhé, nikdo ze zdejších „géniů“, kromě
několika málo, opravdu málo výjimek, pro jiné zdejší umělce neudělá
nic. Teda kromě své vlastní prezentace! Tak to je, a ten mediální
loudil, Jiří David, se od počátku snažil o víc. To je celé. Samozřejmě
to vlastně dělám kvůli své reklamě a to už od roku 1983. Což je už více
jak 20 let. Hmm, už se mi to sčítá!
M. S.:
Na tuto otázku jsem do velké míry odpověděl výše… Veškeré moje aktivity
ve světě umění souvisí se snahou prezentovat sebe, svoje nápady…
Zásadním problémem v mém širším okolí je pokrytecká tendence odsuzovat
každého, kdo si dovolí o této snaze mluvit, nebo dokonce ještě i
rozkrývat používané mechanismy.
Překvapila vás reakce umělců na Chaplin Resident Fighter? To, že je otázky, které jste jim kladli, nezajímají?
J. D.:
Ne!!!!!!!!!! To ale neznamená, že se o to s Milanem nebudeme nadále
pokoušet. Je to zvláštní, vždycky mě nasere ta strašlivá laxnost zdejší
scény a stejně pak do toho jdu znovu, asi jsem psychicky nemocnej!!!
M. S.: Naším
cílem bylo vyvolat diskusi, či spíše přibrat do naší diskuse i ty,
kterých se týká. Dialog neustále probíhá, ať již na verbální nebo
výstavní úrovni. Z dosavadních zkušeností můžu konstatovat, že
nejhorším způsobem se na výstavě projevili autoři, kterým nešlo o
dialog ale v lepším případě o komentář, v horším o výstavní čárku.
Co podle vašeho soukromého výzkumu zajímá současné umělce nejvíc?
J. D.:
Jednoznačně kariéra! Všechny, i nás! Rozdíl je však v tom, jakým
způsobem ji naplňuješ: od křiklavé pokory, až po cynismus. Přes
skutečnou vášeň až po jakékoliv markýrování emocí. Osobně na této
křivce hledám místo, za které se nebudu muset kdykoliv a jakkoliv
stydět!
M. S.:
Uvedená otázka nebyla přesně tím, na co jsme se výstavou ptali, ale
pokud tomu mám rozumět, čím se současný umělec zabývá nejčastěji…
Odpovím, že sebou. Bylo by ale chybou mluvit o sebestředné rigiditě. Na
počátku každé práce totiž stojí analýza vlastních vjemů autora.
Samozřejmě, že lze vystopovat nějaká momentálně frčící témata…
K uchopení určitých historicko-generačních námětových fenoménů sahají
teoretikové a historikové umění k zjednodušujícím a manipulujícím
výkladům… Ačkoliv to neodsuzuju, nemůžu se takhle „jakoobjektivně“
zamýšlet nad situací v prostředí, které mě tolik prostupuje. Je totiž
také možné, že to, co mám za důležité pro ostatní, je důležité jenom
pro ty, kteří mě obklopují…
Chce současný umělec společnosti něco sdělovat? Co a proč?
J. D.: Asi ano, kromě své výjimečnosti (jakéhokoliv druhu), schopnost něco sdělovat! Pro to něco
hledá, používá formu, skrze kterou komunikuje. Proč?!To má každý trochu
asi jinak, což souvisí s mou předchozí odpovědí. Osobně se snažím najít
výraz jak to něco zvýznamnit tak, aby se výsledek dal
pochopit skrze sdílené významy dalších lidí, kteří nejsou lhostejní
k vlastnímu žití a přemýšlí o své roli v tomto bytí!
M. S.: Jakkoliv
je potřeba „něco sdělit“ spojena se současnou prezentací autorova ega,
lze každé výtvarně umělecké dílo vnímat jako vizuální dokument o
myšlenkovém procesu… Otázkou vždy zůstává, co si společnost myslí, že
vidí. Při splynutí očekávání tvůrce i společnosti, ale paradoxně
nevzniká progresivní umění… Umělec je tedy pod permanentním tlakem
přicházet s novými podněty – novými znakově obsahovými konstrukcemi.
Není přitom nezbytně nutné, aby si autor sám uvědomoval veškeré
myšlenkové a emoční řetězce v jeho díle obsažené. O úrovni původnosti
autorovy práce však bezezbytku rozhoduje divák a v širší souvislosti
společnost. Odmítnutí nebo přijetí díla ve stylu líbí/nelíbí nelze ale
ztotožňovat s hodnocením jeho kvality (jak již jsem před několika
větami řekl).
Jak vnímají samotní umělci umění v kontextu jeho dějin?
J. D.:
No, neumím hovořit za jiné, ale beru umění jako šanci přenosu
citlivosti daného času. Kam a odkud, hmm, z jednoho koutu mozku do
druhého, abych se asi nezbláznil z té obrovské, jiné nicoty.
M. S.:
V tomto ohledu vnímám umění jako odvěký proces spojený se vznikem díla,
jehož hlavním významem je vlastní jedinečnost. Obsah a forma se
v průběhu dějin mění a lze s jistotou tvrdit, že tomu tak i bude.
Není nejmladší umění hermeticky uzavřené vůči publiku? Nejsou některá „sdělení“ umělců určena víceméně odborné komunitě?
J. D.:
Je to tak, a chápu-li je nezaujatě, tak je to dobře, i když bych měl
vlastně říkat opak. Jeden čas jsem si totiž myslel, že bych se měl
jakkoliv pokoušet mezeru mezi uměním a veřejností (rozuměj neodbornou)
kvalitně vyplňovat. Je(byla) to utopie. Možná totiž žádná propast,
díra, mezera neexistuje. To je možná to nej(lepší)horší zjištění.
Mezerou je totiž umění samo, od prvopočátku.
M. S.:
Publikem a tedy i cílovou skupinou tvorby nejmladších umělců jsou zcela
přirozeně další nejmladší umělci… a taky příbuzní a spolužáci z dob
studií na mimouměleckých školách.
Je normální, že každý chce být
akceptovaný v první řadě„v partě“. Vektor ve kterém probíhá rozšiřování
vlivu (akceptace) umělce je orientován k paralelně fungujícím komunitám
v zahraničí… Se snahou o dobytí profesní akceptace ve světovém kontextu
lze strávit několik životů…
Jak přesvědčit média, aby umění brala víc vážně?
J. D.:
Musí umělci více loudit…..úsměv!!! Asi jediná možnost je prozření.
Mediální prozření, či-li jistá forma zázraku. Prostě více chuti a
energie od lidí, kterým o něco jde společně! Tak vidíš, zase jistá
forma zázraku.
M. S.:
Problémem je to, že osoby pracující v tzv. „médiích“ nepatří
k zasvěcencům současného umění. Jednou cestou je zasvěcovat je, druhou
nahradit je zasvěcenými. Ani jedna ze zmíněných možností není reálná…
Jako jediná možnost se mi jeví: „dostat se (například s pomocí známé)
do toho pořadu rychleji, …než se tam nasere ňákej nýmand, co píchá
produkční!“
Mluví se na uměleckých školách o funkci/roli/poslání… umění?
J. D.: Dílčím, sporadickým dílem! Bohužel. Navíc, pokud se do toho naplno opřeš, přijde stejně silná míra odporu a nechuti!!Věř mi!
M. S.: Troufnu
si prohlásit, že studenty našeho ateliéru jsou nuceni o těchto
fenoménech diskutovat často. Ačkoliv to samozřejmě neznamená, že jinde
se nediskutuje. Mluví se asi všude – jde o to, co se říká…
Jak vidíte změnu na poli umění dnes v porovnání se začátkem 90. let?
J. D.:
No, bylo pravdou to, že počátkem 90. let se šlo více do diskusí a
společných aktivit, dnes se hledí více na šanci být ve správných
skupinách lidí. No vlastně to bylo i předtím, snad s jedinou
rozdílností a tou byla touha po respektované diferenci. Ani to ale
neplatí! Takže je to stejné! Jen globální jazyk dorozumění je
zvládnutější. A jsou u toho většinou jiní lidé!
M. S.:
V roce 1991 jsem dělal zkoušky na AVU a VŠUP, v roce 92 jsem je udělal
– bylo mi 19 let. Pokud si správně vzpomínám, byla to doba velké
celospolečenské natěšenosti a progrese…a naivity! například: volit ODS
byla jediná správná volba směrem k lepší budoucnosti. V tehdy současném
umění stačilo zalejvat spoďáry do vosku, nechat v televizi poblikávat
různý barvy, nebo otiskovat svoje tělo kamkoliv na znamení intimity… a
instalace byla OK! Bylo také dost snadné šokovat publikum…. A všichni
profesoři na AVU v čele s Knížákem prohlašovali, že tak kolem 8 let
pedagogování je ideální stav.
Po patnácti letech lze hovořit o
vystřízlivění. Ovšem v mnoha věcech je obecně více jasno. ODS volí
„spíše nadprůměrně vydělávající lidé z měst“, absolventi ekonomických
oborů a pinglové a taxikáři… Když si zaleju slipy do vosku, bude
šokovaná už snad jedině moje pračka a prezentovat otisky svého těla
není dnes znamením intimity, ale projevem sklerózy…
A na AVU se stalo zvykem odcházet nohama napřed…
Když
veřejnost vzrušuje film, literatura a další umělecké obory, proč má
pocit, že výtvarné umění je nesrozumitelné, nebo dokonce podvod? Proč
lidi nevzrušuje ve větší míře?
J. D.:
Není pohyblivé, většinou. A když je už pohyblivé, tak nesnímá tolik
balastu běžného žití, za který se jde u konvečnějších projektů, jako je
například film, schovat. Oproti literatuře, a to si nejsem jistý, jak
dalece neskomírá i ona, naopak vizuální umění řve obrazností a to bolí
bezprostředněji a jde z toho strach. Ale nezní to moc přesvědčivě,
přiznávám. Vzrušovat může ledacos, myslím, že ležíme jako země v blbém
geografickém rozhraní, které neumožňuje větší kontakt na poli umění.
Fakt! Jsme tady vlastními otroky, plebsem, národem zbytečných,
chamradí, ani ne planktonem pro jiné. Všichni. Není jiné cesty. Čest
výjimkám.
M. S.: Výtvarné
umění (míněno v jeho nejprogresivnější – tzv. „volné“ podobě) asi vždy
bude záležitostí určité elity. Oproti tomu aplikované výtvarné umění,
respektive vizualita, odrážející se samozřejmým zpožděním tendence
umění volného, je veřejností akceptována velkou měrou.
Nerozumím
tomu, proč jen mizivá část studentů dějin umění se věnuje současnému
umění, které se děje v jejich přítomnosti a ve světě, kterému rozumějí.
Proč si myslí, že lépe chápou úplně jinou, starou dobu a její umění?
J. D.:
Jsou líní, pohodlní, na nic, darmožrouti, lebedící si v jistotách
tisíckrát interpretovaných! Nic jiného to není. Vše bez rizika, v teple
zajištěných domovů, nejlépe u rodičů, za stolem plným žrádla! Ano, tak
to je. Slečinky a hoši z dobrých rodin, společenský plezír, nuda,
hloupost!