V
regionech se v podstatě prosadit nedá. Občas sice proběhne marginální
záchvat zájmu ze strany kurátorů a lidí píšících o umění, ale to je
spíš věc buď módy a nebo toho, že už nevědí co by, a tak sáhnou po
okrajích (Ostrava atd…). Většinou nejde o opravdový zájem zabývat se
delší dobu prací umělce z regionu bez ohledu na to, že z regionu je.
Hledání v regionech je věc náročná a lidi z centra na to nemají čas.
Jde o druh pohodlnosti a neprofesionality. Paradoxem je, že je tu už
delší dobu zájem o reflexi periferie, ale i tuto reflexi dělají spíše
umělci z centra. Talentovaný umělec z periferie nakonec musí přesídlit
do centra nebo zájem o něj skončí.
Jak u
nás funguje umělecký provoz ve vztahu umělec versus jeho galerista? Jsi
jeden z mála, který svého galeristu má, proto nečekám, že ho budeš
pomlouvat, ale většina tvých kolegů prodává i bez galeristy...
Galerista
v Čechách to má těžký. Chce velkou provizi a sběratelé ji nechtějí
platit. Jiří Švestka naštěstí občas něco prodá v zahraničí. Já osobně
si nestěžuju.
Co myslíš, že by se dalo udělat pro současné umění, aby ho přijímala širší veřejnost?
Je
důležitá permanentní, nepolevující mravenčí práce všech lidí v kultuře.
Nenechat se otrávit a dennodenně bojovat s větrnými mlýny. Žádné snadné
řešení nevidím, ale přesto nejsem pesimista. Všichni musíme být daleko,
daleko profesionálnější a otevřenější. Měli bychom mít větší zájem
pochopit snahy našich kolegů a hloupě se nenafukovat, že právě naše
strategie je ta nejdůležitější. Měl by se najít někdo, kdo umí vizuální
umění přiblížit lidem, kdo je dokáže nadchnout svým charisma, kdo bude
nadšenecky pravidelně vystupovat v médiích, třeba jako Bernstein nebo
Vávra. Já navrhuju Surůvku. Těch věcí je mnohem víc a já myslím, že se
to časem zlepší. Nesmíme však zapomenout na to, že ani historicky Češi
neměli příliš velký zájem o výtvarné umění. Asi je to tím, že nemají
tak velkou schopnost přemýšlet abstraktně. Vyhovuje jim spíše
příběhovost, proto dáváme přednost literatuře a filmu.
Nedávno
jsi vystavoval ve Futuře, nyní tam budeš zastoupen v nové kurátorské
výstavě Ševčíků, účastníš se výstavy Hrubý domácí produkt v Městské
knihovně, přesto mám dojem, že se objevuješ mnohem míň než dříve, čím
to je? Na čem pracuješ, co vystavuješ v zahraničí?
Nevím,
proč tomu tak je. Pracuju neustále, nikomu nic nevnucuju a nechávám to
na vnější poptávce. Fakt je i to, že produkce věcí je věc velmi náročná
a kumuluje se ve vlnách. Po čase se mi nashromáždí dostatečné množství
prací, které je vůbec možné nějak prezentovat veřejnosti. Dalším
faktorem je, že dělám ve velkých sériích, jejichž vznik trvá dlouho.
Nezapomeňme, že moje generace čelí módní vlně mladší generace, která je
neokoukaná. Střední generace to u nás nikdy neměla snadný. Další z
mnoha faktorů je, že mám dvě malé děti a nechci-li je ignorovat, zbývá
mi na práci daleko méně času. V poslední době jsem pracoval na několika
projektech, které je možné vidět v současnosti v několika pražských
galeriích. Důležitá je série videoprojekcí „ABS video“, závislé sochy -
„Vazby“, Socha – „Sopl“, prezentovaná na výstave Ševčíků. Vazby budou k
vidění na výstavě Hrubý domácí produkt v GHMP. Další z mých důležitých
produktů je „Gagarinova věc“, „Malby existující mimo obraz“,
„Aerodynamické ponožky“ atd… Za všechny mohu uvést alespoň jednu
výstavu, která se bude konat v nejbližší době v zahraničí. Soukromá
galerie Tragetto na náměstí San Marco v Benátkách bude prezentovat v
rámci samostatné výstavy sérii videoprojekcí „ABS story“ v době, kdy
bude probíhat Benátské bienále. Pak budu mít ještě výstavu v galerii
Artdepot v Londýně.
Pořád si myslím, že
naše největší umělecké instituce neplní svoje zadání, že se nijak
nesnaží a že se západu spíš vzdalujeme, co se umělecké nabídky týká. Co
by se s tím podle tebe dalo dělat?
Upřímně
řečeno: to jak, dokonale to nefunguje, je pro mě záhadou. Odpověď na
tuto otázku je složitá a zasluhuje hlubší analýzu, na kterou asi není v
rámci tohoto hovoru dostatečný prostor. Možná jde o vliv „temných sil“.
Zkus se zeptat kardinála Vlka!