TÉMA + |
Deset podnětů ze světa designu a architektury pro měsíc červenec text: Adam Štěch |
|
Autoban a De La Espada
|
|
East Beach café od Thomase Heatherwicka V malém anglickém přímořském městě Littlehampton se nedávno na pláži zjevil bizarní tvor. Nebo je to snad nějaká geologická hříčka přírody v podobě zvláštních písečných dun? Nikoli, je to jen nový objekt přímořské kavárny, kterou navrhl mladý a velice všestranný britský tvůrce Thomas Heatherwick. Ve svých dílech, ať už urbanistických, architektonických nebo interiérových sází na strukturu, která vždy v jeho podání obsahuje velice výrazný estetický prvek. Kavárna je postavena z několika ocelových komponentů, které jsou k sobě svařeny. Nepravidelné ocelové vrstvy, které se různě překrývají a vlní odkazují právě k písečným dunám, nebo k typickým přímořským útesům. Navázal zde tak na svou nedávnou realizaci vlnícího se interiéru butiku Longchamp v New Yorku. K moři se pak objekt otevírá dlouhou kaskádovitou prosklenou fasádou. Thomas Heatherwick ve své přímořské kavárně opět potvrdil, že patří mezi nejzajímavější a nejoriginálnější britské designéry a architekty současnosti. |
|
Opravdu pohodlná židle Při svém návrhu polštářové židle myslela její autorka Lenka Plívová hlavně na to, co je symbolem pohodlí jako takového. Co se nám vybaví při vyřknutí slova pohodlí nebo odpočinek? Mnohým z nás se jistě vybaví polštář. Ten použila právě i Lenka Plívová jako základ své židle, kterou představila jako klauzurní práci v ateliéru Designu výrobků III, který vede Michal Froněk na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Tuto a i mnoho jiných prací mohla veřejnost vidět na výstavě Artsemestr 07 minulý měsíc v jednotlivých ateliérech školy. Lenka Plívová, která studuje ve čtvrtém ročníku, vytvořila dvě verze polštářových židlí. První, ztělesňující pohodlí zámků a šlechty, je potažena luxusní dekorativní textilií. Druhá je naopak vytvořena z tradičního babičkovského potahu a evokuje tak pohodlí „za pecí“, které jsme zažili snad všichni u našich prarodičů. Obě verze existují pouze v modelech. I když se téma polštářové židle v historii už objevilo, mladá studentka ho převádí do svěží, současné podoby. |
|
Kolekce Stolen Jewels Designérské studio Mike and Maaike ze San Franciska tvoří Američan Mike Simonian a rodilá Holanďanka Maaike Evers. Dnes se zaměřují na experimentální design od doplňků, příslušenství, nábytku, svítidel, elektroniky až k dopravním prostředkům. K těm například patří tzv. flowboard, nová generace skateového prkna. Jedním z jejich nejzajímavějších projektů je však kolekce Stolen Jewels, která parafrázuje několik slavných šperků minulosti. Designéři pomocí vyhledávače Google našli obrázky známých a velice drahých šperků. Ty „ukradli“ a obrázky převedli do minimálního rozlišení. Poté tento výsledek vytiskli na kůži. Výsledkem jsou tak zcela zrnité Stolen Jewels. Dámy se mohou ozdobit nezvyklými, kybernetickými podobami šperků od Van Cleef a Arpels, jubilejní broží od DeBeers z roku 1985 nebo skvostným náhrdelníkem od Cartier z roku 1935. |
|
Bowden Spacelander Bicycle Zcela nadčasový design propůjčil anglický návrhář Benjamin Bowden svému Bowden Spacelander Bike. Kolo bylo původně vyrobeno pro výstavu „Britain can make it“ v roce 1946. Prototyp z hliníku dokonce obsahoval speciální dynamo, které se mohlo dobýt jízdou z kopce a následně popohánět jezdce vpřed. Tento jediný kousek byl vyroben v továrně značky MG Auto. Stroj se dočkal výroby až v roce 1960 a to firmou Bomard Industries v Michiganu. Design kola byl tehdy lehce upraven. Model se vyráběl jen jeden rok a vzniklo tak pouze 522 exemplářů. Kolo, které je ovlivněno estetikou amerického hnutí streamlined je dnes cenným sběratelským artiklem. V roce 2003 byl jeden z exemplářů vydražen aukční síní Wright v Chicagu za téměř patnáct tisíc dolarů. |
|
Normální banánový džus I naprosto obyčejný předmět, jako je papírový obal na džus lze vyřešit zcela novým přístupem a oživit tak naše lednice velkým designem. Přesně tohoto úkolu se zhostil jeden z nejpověřenějších, japonský designér Naoto Fukasawa. Naoto má rád obyčejné věci, inspiruje se jimi a je to právě jednoduchost a čistota, která se stává v autorově podání největší zbraní jeho designérské tvorby. Obyčejnost se tak v jeho dílech přeměňuje v naprostý opak. Předměty se stávají zcela nadčasovými a neobyčejnými. V rámci letošní milánské přehlídky designu Salone de Mobile představil Naoto Fukasawa spolu s Jasperem Morrisonem výstavu SuperNormal, kde byly vystaveny desítky rozmanitých předmětů z různých dob, které spojovalo jediné: jednoduchost, obyčejnost. Byly zkrátka normální. Oba tvůrci tak symbolicky potvrdili prvenství, které dnes zaujímají v oblasti čistého minimalistického designu. Žlutá vysoká krabice na džus může vzdáleně připomínat kubistický banán. A jen potvrzuje Fukasawův cit pro předměty běžného užívaní, které svým designem posouvá zcela jinam. Banán je součástí širší série obalů pro japonskou nápojovou firmu. |
|
Křehká krása kabelek Wilardy |
Llevellyn Patricia of Miami |
Lampička-Pes Během padesátých let vytvořil francouzský dekoratér a designér Pierre Disderot nespočet návrhů svítidel všech různých typů. Spolupodílel se tak výrazně na utváření typického francouzského poválečného designu, který je charakteristický svou lehkostí, elegancí a jakousi grácií. Všechny tyto vlastnosti se pak zejména uplatnily právě v návrzích svítidel. Pierre Disderot založil stejnojmennou firmu na výrobu osvětlení. V následujících letech vzniklo mnoho vynikajících návrhů. Jedním z nejznámějších a nejoriginálnějších je stolní lampička ve tvaru psa. Jednoduchý vyabstrahovaný tvar psa byl vytvořen z plechu. Se svými ladnými proporcemi zcela zapadá do dobové francouzské produkce reprezentované takovými designéry jako byli Pierre Gauriche nebo Serge Mouille. Avšak objevuje se zde i výrazný prvek vtipu a hry, který je na dobu vzniku pozoruhodný. |
|
Kino Máj v Doksech |
|
Design pro ostatních 90%
|
Yves Behár, Laptop |
zpět hl. strana |