VÝSTAVY |
SCHIRN KUNSTHALLE FRANKFURT Zdeněk Sýkora, Červenozelená struktura, 1964, olej na plátně, 220x140 cm Bridget Riley, Výbuch 4, 1964, emulze na dřevotřísce |
V polovině šedesátých let se dařilo Op artu jak v Evropě tak i v Americe. Umělci tohoto hnutí působili nejen v Západní Evropě a USA ale take ve Východní Evropě a v Latinské Americe. Op art je tak jedním z mála uměleckých hnutí se skutečně globálním rozsahem a to zejména díky univerzálnímu charakteru svých uměleckých prostředků a formě vnímání, ke kterému stačí jen otevřít oči. Op art nezávisí na předchozích znalostech a umožňuje tak spontánní prožitek. Právě probíhající výstava Op Art ve frankfurtské Schirn Kunsthalle nabízí rozsáhlý přehled těch nejdůležitějších postojů uvnitř tohoto proudu. Pořadatelé společně vystavují jak dvourozměrné tak i trojrozměrné objekty. Op art a kinetické umění se zajímají o ideu obrazů, nikoli o samotnou existenci formy či materiálu. Překrývají se v nich různé aspekty: mechanický, skutečný pohyb, optický pohyb způsobený pohybem diváka, zdánlivý pohyb i percepční pohyb. Navíc se v dílech často mísejí odlišné fenomény. Hybridní character pohybu vychází již z nemateriální povahy trojrozměrných vizuálních objektů, jako je tomu například u „Vibračních struktur" Jesúse Rafaela Sota či u „Tableaux transformables" Yaakova Agama. Výstava se soustředí na velkoformátové obrazy a instalace, které se zaměřují na integraci diváka, jehož vnímání i pohyb jsou tak nedílnou součástí tohoto umění. Mezi vystavenými díly budou například „Post struktury" (1964–67) Gianniho Colomba, „Stroboskopické prostředí " (1967) Davida Borianiho, „Světlo ve vibraci" (1968) Julia Le Parca. Nebude chybět ani „Zrcadlová místnost" Christiana Megerta, vytvořená pro „dokumenta 4" v roce 1968, která mate divákův smysl pro prostor a disorientuje ho. Carlos Cruz-Diez se svou „Chromosaturací" (1965) či Otto Piene se svými světelnými prostory se zabývají kontemplativnějším rozměrem prostorového umění a překvapí diváka širokou škálou variací. Mnoho z instalací bude od šedesátých let k vidění poprvé. Angel Duarte, Kinetické objekty, 1953, hliník, dřevo s plastem, sklo, světelný zdroj, 42,5x42,5x 6 cm
|
zpět hl. strana |