listek
VÝSTAVY
>>domácí výstavy

Alexej Meschtschanow: The Buggenbauer Syndrome
Arndt & Partner
Curych
5. 10.-10. 11. 2007
www.arndt-partner.com

meschtschanow

Alexej Meschtschanow, Stuhl Nr 9 [A], 2007

V galerii Arndt & Partner probíhá výstava zajímavého ukrajinského umělce žijícího a tvořícího v Německu. Alexej Meschtschanow se narodil roku 1973 v Kyjevě, studoval v Lipsku a nyní žije v Berlíně.
Na této curyšské expozici je k vidění série soch, jež jsou tvořeny podobnými kusy nábytku umístěnými na volném prostranství a jejichž účelnost je značně omezená. Objekty vzbuzují svým způsobem až iritující dojem, jenž je kombinací smyslnosti a duševní podstaty.


NeoRealismo
Italy's New Image 1932-1960
Fotomuseum Wintherthur
Curych
kurátor Enrica Viganň
1. 9.-18. 11. 2007
www.fotomuseum.ch

neo

Enrico Pasquali, Bambini, periferia di Comacchio, 1955

Pod pojmem neorealismus si většina vybaví filmy Viscontiho, De Sicy nebo Rosselliniho. Tento směr byl upřímnou odpovědí umělců na transformaci Itálie během 20. století. Po fašismu, který ovládl masy stejně jako média či film, byl neorealismus osvobozením. Začal oslavovat estetično reality. Byla z něj cítit nově nabytá svoboda názoru, potřeba ukázat novou identitu Itálie. Poté začaly být místní časopisy plné fotografií, protože společnost potřebovala fotografy, kteří zachytí všechny momenty každodenního života.
Výstava zahrnuje na 250 fotografií od 75 umělců, kteří tvořili mezi lety 1932 a 1960 ve stylu neorealismu.


The Rausch Collection
Maurizio Catellan
Portikus, Frankfurt nad Mohanem
14. 7.-9. 9. 2007
www.portikus.de

rausch

Čtrnáct let sbírali Helga a Hartmut Rauschovi práce studentů a profesorů na škole Städelschule. Jejich kolekce nyní čítá na 400 obrazů, kreseb, fotek, objektů a videí od více než 200 studentů, absolventů a profesorů. Kolekce obsahuje mnoho unikátních a velmi rozdílných prací, každé dílo v ní má svůj vlastní příběh či vzpomínku, které spojuje právě škola, z níž pocházejí.
V posledních letech není v Německu školy, která by vzdělala tolik umělců, kteří se později dostali do světového povědomí, jako Städelschule. Důkazem je velká souhrnná výstava německých umělců Made in Germany, která proběhla v Hannoveru, kde většina vystavujících studovala na Städelchule a všichni jsou zahrnuti ve sbírce Rauschových.
Na výstavě ve frankfurtském Portiku se tak objeví například Ayse Erkmen, Hermann Nitsch, Tobias Rehberger, Thomas Bayrle, Kirsten Pieroth, Sergeh Jensen, Kerstin Cmelka a mnoho dalších.
Souběžně také probíhá výstava Maurizio Catellana nazvaná Frau C.

rausch1

 

Against Time
Bonniers Konsthall
Stockholm
12. 9.-25. 11. 2007
kurátor Sara Arrhenius
www.bonnierskonsthall.se

against

Gerard Byrne, 1984 and Beyond, 2005/2006

Ve Stockholmu probíhá výstava Against Time dvaceti umělců, kteří z různých perspektiv a jinými metodami pracují s časem, historií a vyprávěním příběhů. Společná jim je fascinace možností měnit minulost. Ta je v jejich podání reinterpretována, znovupoužita a jsou jí dány nové smysly. Výstava pokládá otázky k vyprávění: jak je vytvářena kontinuita, jak je vše pokažené a jaké jsou jiné způsoby vyprávění? Vše je zodpovězeno skrze schopnost vytvářet obraz minulosti promítnutý do současnosti.
Hlavním tématem výstavy je zájem o formy literárního vyprávění přeneseného do současného vizuálního umění. Expozice je koncipována jako společný mezník umění a literatury, kdy se umělci stávají vypravěči svých děl.
Vystavující umělci: Ulla von Brandenburg, Gerard Byrne, Marcel van Eeden, Annika von Hausswolff, Johannes Heldén, Leif Holmstrand, Martin Karlsson, Fabian Kastner, Joachim Koester, Robert Kusmirowski, Lotta Lotass, Ján Mančuška, Melvin Moti, Gerald Murnane, Lina Selander, Marie Silkeberg, Johan Thurfjell, Dubravka Ugresic, Per Wizén a Ulrika Minami.


Erwin Wurm
Direktionsskulptur - con vista
sulle mie montagne
Museum Het Domein, Sittard
8. 9.-28. 10. 2007
www.hetdomein.nl

wurm

Erwin Wurm před jedním ze svých děl

První samostatná výstava Erwina Wurma v Holandsku právě probíhá v prostorách Het Domein muzea v Sittardu. Zde Wurm vystavuje nejnovější díla ze série One Minute Sculptures: objekty, fotografie, videa a instalace, ve kterých odkazuje na slavného německého umělce Josepha Beuyse.
Ve svých pracích Wurm hledá dialog mezi konceptuálním a performančním uměním 60. let a formálním slovníkem klasických soch. Pro Wurma je sochou téměř cokoliv. Fotky a videa zobrazují témata jako obezita, móda, hudba nebo reklama, které Wurm dává do kontextu filozofického. Tím se jeho tvorba stává velmi surreálnou.
Erwin Wurm se stal slavným již po své první výstavě v roce 1981. V roce 2002 inspiroval i kapelu Red Hot Chilli Pepers, která podle jeho děl natočila klip k písni Can’t Stop.


Gardar Eide Einarsson
South of Heaven
Frankfurter Kunstverein, Frankfurt nad Mohanem
27. 6.-16. 9. 2007
www.fkv.de

einarsson

Gardar Eide Einarsson, pohled do instalace, 2007

South of Heaven je výstava newyorského umělce norského původu Gardara Eide Einarssona, která vychází z nápadu, že se všichni snažíme přizpůsobit si svět tak, aby nám dával smysl. Občané, kriminálníci i psanci všech druhů se - stejně tak jako umělci - snaží dát smysl prostředí, ve kterém se pohybují.
Série fotek zobrazující politické poselství, černé obrazy používající motivy tetování, vlajky, vojenské pokrývky, vězeňský stůl, seznam výbušnin, video americké vlajky třepetající se v nekonečné smyčce, tohle všechno se zdá být velkým obrazem, který si potřebujeme znovu promítnout v mysli.
Einarssonovy práce se vyznačují suchou elegancí, která mate diváka. Čistým a formalistickým jazykem uvádějí diváka v nejistotu, na co že se to vlastně dívá. Spojením motivů takzvané undergroundové hudby a literatury s politickou situací nás Einarsson nutí rozeznat rozdíl mezi přemýšlením o díle a používáním jej.
Instalace South of Heaven by měla diváka obeznámit s Einarssonovým pohledem na média a materiály. Zároveň ukazuje cestu, kterou by umění mohlo sdělovat poselství z politiky či kultury ulice. V Einarssonových pracích se umění a realita stává spíše ozvěnou, než jen vylíčením.

 

Wim Delvoye: Cloaca 2000 - 2007
Casino Luxembourg - Forum d'art contemporain
Luxembourg
30. 9. 2007-6. 1. 2008
kurátor Enrico Lunghi
www.casino-luxembourg.lu

colaca

Wim Delvoye, Cloaca, 2002

V lucemburském hlavním městě je otevřena kompletní výstava velkolepého projektu Cloaca umělce Wima Delvoye.
Poprvé v historii je vystaveno všech sedm částí: Cloaca Original, Cloaca – New & Improved, Cloaca Turbo, Cloaca Quattri, Cloaca N°5, Super Cloaca a Personal Cloaca. Celkem více než 200 obrazů, 3D a rentgenových fotografií či modelů tvoří jeden z nejúžasnějších uměleckých pokusů všech dob.
Projekt Cloaca je lidským snem, jež se stává skutečností ve formě reprodukování funkcí lidského těla. Díky nevídané kombinaci umění a vědy si tento projekt udržuje popularitu. Delvoye vtipně a poeticky představuje novou éru, kdy kybernetický a podnikavý umělec vytváří stroje, které pak simulují přirozené a téměř nezaměnitelné funkce lidského těla.


David Batchelor: Unplugged
Talbot Rice Gallery, Edinburgh
28. 7.-29. 9. 2007
www. trg.ed.ac.uk

Batchelor

David Batchelor: Parapillar 7, 2006-7, steel support with plastic, metal, rubber, painted wood and feather objects Courtesy the artist and Wilkinson Gallery, London

David Batchelor, který je znám svými světelnými instalacemi z kovu a plastu, připravil speciální instalaci pro atrium Talbot Rice Gallery v Edinburghu.
Jedná se o jeho ekvivalent k hudební akustické nahrávce („unplugged“ znamená odpojený), který je studií barevnosti města a sociálních i kulturních prostor, ve kterých jsou barvy situovány. Kostru výstavy tvoří grafiky a obrazy, které Batchelor představí vůbec poprvé ve své kariéře.
David Batchelor se narodil roku 1955 ve skotském městě Dundee. V současné době žije a pracuje v Londýně, kde zároveň přednáší současné umění na Royal College of Art.


Phoebe Washburn:
Regulated Fool‘s Milk Meadow
Deutsche Guggenheim, Berlín
14. 7.-14. 10. 2007
kurátor Joan Young
www.deutsche-guggenheim.de

Phoebe

Regulated Fool’s Milk Meadow, 2007, Phoebe Washburn’s studio, Brooklyn, New York, during development of Regulated Fool’s Milk Meadow, 2007 © 2007 Phoebe Washburn

Umělkyně Phoebe Washburn většinou pracuje s materiály, které sbírá od konzumentů komerce. Jejím typickým materiálem tak jsou krabice, kusy dřeva apod. Věci již použité, nošené, opotřebené, vyřazené z denního používání přenáší do svého ateliéru, kde je přetváří v umělecká díla nabývající nové hodnoty a vyprávějící nové příběhy.
Pro Deutche Guggenheim připravila Phoebe Washburn „továrnu“, která se stává svým vlastním produktem – trávou, která ji pokrývá. Poprvé ve své kariéře Washburn použila mechanický systém, který zajišťuje vodu, světlo a výživné látky pro celou instalaci a zároveň likviduje odumřelé či zvadlé části, čímž nám přibližuje celý cyklus růstu.
Phoebe Washburn ráda improvizuje a používá amatérské techniky, v tomto případě podivné spojení organiky a mechaniky.

Biennale of Young Artists, Tallinn 2007
Consequences and Proposals
Rüütelkonna building
Talin
28. 9.-11. 11. 2007
kurátoři Rael Artel, Anneli Porri
www.biennaleofyoungartists.org

Emma Kihl, 2006

Součástí talinského bienále mladých umělců je i výstava Consequences and Proposals, která zpracovává téma rozhodnutí učiněných v minulosti a jejich možné ovlivnění budoucnosti. Umělci jsou postaveni do aktivní a kreativní role, ve které si musí představit a analyzovat možnosti osobní i kolektivní minulosti a historie.
Expozice se skládá ze dvou částí. V první, jejímž kurátorem je Anneli Porri, přibližuje tiché momenty nedávné historie v okolí Baltského moře, hlavně neviditelné a téměř undergroundové procesy transformace společnosti. Druhá část, kterou sestavila Rael Artel, přináší různé pohledy na blízkou budoucnost, oscilující mezi pesimismem a optimismem.
Výstava je unikátní kolekcí různých pohledů, názorů a myšlenek. Není jednoduché s něčím se ztotožnit, ale i tak je divák nucen přemýšlet o tématu spolu s umělci.


Kunstportale: Balmoral v galerii Nord
Galerie Nord, Berlín
2. 8.-31. 8. 2007
www.balmoral.de

Balmoral

Goetz Diergarten, o.T.1Ramsgate, 2006

V galerii Nord jsou vystavena díla čtrnácti umělců ze studentské koleje Künstlerhaus Schloß Balmoral v Bad Ems. Výstava dokazuje, jak rozmanité studium umělci absolvují.
Expozice je inspirována zážitky z míst, kde umělci studovali. Když Goetz Diergarten objevil vizuální motivy připomínající barevné obrazy z londýnského metra, byl to ten zvuk, který zase inspiroval Natalii Bewernitz a Marka Goldowského k vytvoření zvukové instalace.  
Nicola Schudy a Stefan Etlinger se pro změnu nechali ovlivnit krajinou. Schudy vystavuje akvarelové malby, které ukazují nepřirozené zásahy lidstva do přírody. Ettlinger představuje zvláštní kompilaci obrazů krajin, videa z masmédií a fotek.
Zajímavým hostem na Balmoralu je letos Barbara Thaden. Její práce je až surrealistická: z částí různých kusů oblečení šije umělecká díla. Staré a opotřebené tak nabývá nových hodnot.
Další vystavující: Sonja Alhaeser, Misha Le Jen, Martine Locatelli, Ingeborg Lockemann, Cornelia Rössler, Christiane Schlosser, Anja Teske, Myrtia Wefelmeier, Renate Wolff.

shudy

Nicola Schudy, Les, 2006, police, větve, provaz, 28x90x26 cm

Art servis
nejmensi
zpět hl. strana
archiv
kontakt
napište nám