VÝSTAVY |
Galerie hlavního města Prahy Názor, že expresivně akcentovaným uměním se tato mladá nastupující generace ostře vymezovala vůči tvorbě svých bezprostředních uměleckých předchůdců, byl potvrzován faktem, že samotní mladí umělci se ve svých teoretických textech od názorů o generaci starších tvůrců ostentativně distancovali. Jak výstava, tak stejnojmenná publikace upozorní na skutečnost, že již v řadě děl mladými umělci zavrhované starší generace (František Bílek, Jan Preisler, Antonín Slavíček, František Kupka, Ladislav Šaloun, Bohumil Kafka ad.) se objevovaly zárodky radikálně formulovaného expresivního uměleckého názoru, vyvěrajícího z široké škály napětí a disonancí, příznačných pro společenskou a kulturní situaci přelomu 19. a 20. století. Právě tyto zcela zřetelné rysy expresivity v podstatné části tvorby generace devadesátých let, ale i umělců starších, jako byl například Maxmilián Pirner či Hanuš Schwaiger, ukazují, že je třeba problém expresionistického umění a jeho kořenů v českém umění na přelomu 19. a 20. století znovu přehodnotit. Výstava Křičte ústa! Předpoklady expresionismu přikračuje k této revizi především prostřednictvím otevření otázky týkající se původních motivací umělce, uchylujícího se v této době k expresivně exaltovanému výrazu. Příčiny této „vůle k expresi“ zkoumá v souvislostech dobové napjaté společenské situace, proměňujícího se náhledu na svět, ovlivňovaného celou řadou vlivných |
filozofických, či uměleckoteoretických konceptů a promítajícího se do disharmonického vztahu vnitřně specificky utvářeného uměleckého individua ke světu, který je obklopoval, k vlastní tělesnosti a k emancipujícímu se já. Fakt, že tyto bouřlivé procesy ovlivňovaly již výraz uměleckých děl generace devadesátých let, že právě tato vrstva jejich tvorby vytvořila předpoklady pro formulování radikálního expresionistického stanoviska skupiny Osma, pak v rámci samotné instalace výstavy demonstruje přímá konfrontace děl obou generačních vrstev. Existence formálních a obsahových shod není divákovi vnucována ilustrativně a s přílišnou doslovností. Je ponecháno na každém, aby posoudil intenzitu expresivity „k výkřiku se otevírajících úst“ mnohdy velmi různě orientovaných umělců. Není záměrem výstavy vnutit expresionismu nové pevné kontury a použít jej jako uměleckohistorické škatulky čekající na své naplnění konkrétními jmény a uměleckými díly. Cílem celého projektu je zjistit, jak se nezřetelné kontury expresionismu rodily, které umělecké osobnosti a která díla vytvořily předpoklady k jejich načrtnutí. zpět
|
Umělci zastoupení na výstavě: Jan Autengruber (1887–1920), Vincenc Beneš (1883–1979), František Bílek (1872–1941), August Brömse (1873–1925), |
zpět hl. strana |