listek
VÝSTAVY
Muzeum umění Olomouc – Muzeum moderního umění
Adriena Šimotová. Retrospektiva
(1959–2005) kurátor Pavel Brunclík
9. 11. 2006–28. 1. 2007

www.olmuart.cz

Držitelka Ceny ministerstva kultury za přínos v oblasti výtvarného umění a architektury za rok 2005 je již pátou významnou umělkyní, jejíž tvorbu letos muzeum v reprezentativním výběru představuje. Výstavu pořádanou mimo jiné u příležitosti jejích nedávných osmdesátých narozenin bude doprovázet druhé, rozšířené vydání autorčiny monografie.

Adriena Šimotová vstoupila na českou výtvarnou scénu v 50. letech minulého století. Studovala na Státní grafické škole a na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u profesora Josefa Kaplického (1945–1950), od roku 1960 pak byla spolu s Václavem Boštíkem, Stanislavem Kolíbalem, manželem Jiřím Johnem, Věrou Janouškovou, Vladimírem Janouškem, Alenou Kučerovou a dalšími členkou UB 12. „Pro vývoj autorčina díla bylo patrně rozhodujícím období konce šedesátých a první poloviny sedmdesátých let. Bylo to pro ni období osobních i společenských bolestí a zkoušek, v němž nejenže obstála po lidské stránce, ale zároveň se rozvinula jako jedinečná a umělecky plně zralá osobnost,“ říká Pavel Brunclík, autor olomoucké výstavy a koncepce knižní monografie Adrieny Šimotové. V tomto období se jejím klíčovým tématem stalo zobrazování člověka vystaveného často mezním životním situacím. „K tomuto, tehdy v českém umění poměrně frekventovanému tématu, ale na rozdíl od mnoha mužských protějšků přistupovala s hlubokým porozuměním pro jemné psychologické odstínění mnohdy citově vypjatých stavů lidské duše,“ upozornil Brunclík. V následujících desetiletích podle něj Šimotová tuto tematickou orientaci, vykoupenou bolestnými životními zkušenostmi (úmrtí manžela a syna), rozvíjela a dokázala ji netradičními výtvarnými prostředky proměnit v hluboké umělecké poselství. Její výtvarný jazyk se přitom stal nezaměnitelným i v evropských souvislostech.

Olomoucká přehlídka dosavadního díla Adrieny Šimotové je koncipována jako výběrová retrospektiva, která volně navazuje na autorčinu velkou, rovněž retrospektivní výstavu, kterou v roce 2001 uspořádala Národní galerie v Praze. „V našem případě je však věnována mnohem větší pozornost její tvorbě ze šedesátých let a zároveň na pečlivě vybraných ukázkách i její rané tvorbě. Samozřejmě závěr výstavy pak patří autorčiným dílům z posledního období,“ řekl autor výstavy s tím, že diváci tak mají jedinečnou příležitost sami posoudit, jak se autorčino dílo formovalo a v co vyústilo. „Hlavní cíl výstavy je tedy vlastně prostý a zároveň velmi obtížný: rozhodli jsme se společně zamyslet nad tím, co tato mimořádná umělkyně přinesla a přináší nejen českému poválečnému umění ale české kultuře vůbec,“ uzavřel Brunclík.

Výstavu doprovází druhé, rozšířené vydání autorčiny monografie, jejíž první vydání je beznadějně vyprodáno.

Petr Bielesz
zpět

 

 

 

 

 

 

 

Art servis
nejmensi
zpět hl. strana
archiv
kontakt
napište nám