listek
VÝSTAVY

Dům umění města Brna
Alena Kučerová
kurátorka Magdalena Juříková
12. 12. 2006–20. 1. 2007

www.dumb.cz

Alena Kučerová, Jízda, 2002

Po té co přišla o svůj tiskařský lis, pracuje v ústraní polabské Lhoty s materiály nabízejícími se v okolí skromného příbytku a vdechuje nový účel zbylým starým perforovaným plechům, kterými si vydobyla všeobecnou prestiž. Víc než společenský ruch ji přitahují lesní zákoutí a pozvolný běh času v ochranném pásmu jejího venkovského útočiště.
Alena Kučerová se narodila v Praze a studovala nejprve na Vyšší škole uměleckého průmyslu, pak na VŠUP v ateliéru profesora Strnadela.

Studium po politických prověrkách předčasně, ale řádně ukončila.V roce 1961 ji přivedla do skupiny UB 12 Adriena Šimotová.V manželství s malířem Vladimírem Kopeckým se jí narodila dcera Anna, dnes sklářská výtvarnice, a syn Jan, dnes stavební inženýr.
Už v roce 1965 získala na Bienále mladých v Paříži první ocenění, za kterým pak následuje bezpočet dalších cen z mezinárodních soutěží a výstav. Nejvýznamnější z nich byla Special Edition Awards na World Print Competition v San Franciscu v roce 1976.
Ve své práci vycházela vždy z vlastních pohnutek a prožitků. Svou erbovní technologii - perforace zinkového plechu a jeho následný tisk vyvinula ve snaze vyjádřit se pregnantněji a razantněji než subtilní kresbou, či suchou jehlou. Levný materiál byl po ruce i za těžkých existenčních okolností a uspokojovala ji i fyzická námaha a manipulace, kterou vyžadoval. Na své samostatné výstavě v Galerii na Karlově náměstí vystavila s velkou odezvou nejen samotné tisky, ale i kovové matrice, které se už tehdy staly svébytným a plnohodnotným artefaktem. Mnohdy je pak dále zpracovávala barevnými laky nebo je vsazovala do rámů a bordur, které si sama komponovala z elementů různého původu. Její tvorba startovala jako figurální, kolem roku 1963 se však objevují první abstraktní práce, u kterých přetrvá až do roku 1967, kdy vytvořila pro Expo 67 skleněnou stěnu s leptanou šrafurou. V roce 1968 se zúčastnila výstavy Nová citlivost, která byla souhrnem geometrických, konstruktivních a konceptuálních tendencí v českém umění.
V té době se však už opět vrací i k figurálním tématům. Jedním z nejčastějších je Koupání, v němž se překrývají mnohá šťastná jiskření osobního života, ovšem podaná bez známky sentimentality, s neobyčejnou mírou nadčasovosti.
Alena Kučerová vystavovala navzdory nepřízni oficiálních struktur poměrně často v zahraničí na mnoha významných místech, kde se její práce ocitaly ve věhlasných kontextech. O kontakt a vzájemnou výměnu prací s ní usiloval například Frank Stella, který získal její grafický list U moře z roku 1969.
V loňském roce vyšla její výpravná monografie vydaná Galerií Pecka s textem Marie Klimešové.
Magdalena Juříková
zpět

Art servis
nejmensi
zpět hl. strana
archiv
kontakt
napište nám