listek
VÝSTAVY

Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem
Zur Tektonik der Geschichte
kurátoři Andrea Domesle,
Martin Krenn a Michal Koleček
2. 11. – 15. 12. 2006

www.gef.cz

Právě v souvislosti s rozšířením EU do regionů střední a jihovýchodní Evropy je třeba pokládat zpracování období národního socialismu a vyrovnání se s touto dobou v nynější i budoucí Evropě za obzvlášť důležité.

Výstavní projekt se koncentruje na soudobou uměleckou práci s fotografií, filmem a videem, přičemž reflektuje především rozdílnost historického a uměleckého použití těchto médií . Dokumentární fotografie a film fungují jako obrazová paměť pro širokou oblast našeho společenského a kulturního podvědomí. Technický rozvoj umožnil zejména od 30. let 20. století rozšířené použití těchto médií i jejich rostoucí společenskou distribuci. Technické obrazy historických míst, osob a událostí jsou reprodukovány ve školních učebnicích, dokumentárních televizních seriálech, muzeích dějin a magazínech většinou bez toho, aby někdo zkoumal oprávněnost jejich použití. Pro ilustraci dějin jsou dokonce nezřídka předkládány národně socialistické propagandistické fotografie a fotografie vytvořené pachateli jakožto „obrazové důkazy – dokumenty“, aniž by byly problematizovány okolnosti jejich vzniku.

Naproti tomu umělecká reflexe se obvykle zaměřuje na to, naučit se chápat originální dokumenty jako konstrukční pomůcky dějin. Umělec přitom pracuje jak s faktičností dějin, tak i s médii (fotografie, video, film) a jimi zprostředkovanými dějinnými obrazy. Umělecké vypořádání se s dějinným motivem tedy může proběhnout na základě práce s konkrétními historickými dokumenty, ale také prostřednictvím originálních míst konkrétní situace, kde je původní, mediálně zprostředkovaný pohled podroben další reflexi. Umělec tak zveřejňuje různé úhly pohledu na originální dokumenty nebo skutečnosti, oponuje jim dalšími významy, rozšiřuje a koriguje kulturní paměť.

 

Vystavená umělecká díla ukazují, jak mohou dnes média jako fotografie či film přispívat k tomu, aby se mezi konstrukcí a obrazem nalezla skutečnost dějin a formulovaly se jiné, zatím ještě ne společensky konformní významy a dějinné obrazy.

Původní koncept výstavy byl realizován ve Forum Stadpark Graz v roce 2005, kde se obsahové těžiště zabývalo především situací v Rakousku a Německu. Každá další prezentace výstavy potom rozvíjí místně specifickou část a zve lokální umělce a umělkyně, aby do výstavy zařadili další práce, které se zabývají skutečnostmi charakteristickými pro konkrétní místo. Výstava bude v letech 2006–2008 představena v České republice (Ústí nad Labem), Německu (Berlín), Chorvatsku (Rijeka), Švédsku (Stockholm) a Polsku (Gdaňsk).

Vedle umělecké a obecně kulturní hodnoty výstavního projektu Zur Tektonik der Geschichte je třeba zdůraznit také hodnoty, které jsou obecně platné a významné pro život ve sjednocující se Evropě. Odlišným zacházením s nacionálně socialistickými dějinnými obrazy je návštěvníkům výstavy umožněno vnímat nacistickou propagandu mnohovrstevnatě a především si uvědomovat její další působení v současných estetických konceptech, např. v reklamě, hraných filmech, televizních inscenacích a produkcích různých stranických aktivit. Reflexe dějinných skutečností , jež se odehrály v konkrétní oblasti, napomáhá k  vypořádání se s vlastními lokálními dějinami. Umělecké výpovědi zabývající se zobrazením vlivů konkrétní tematiky na současný život akcentují kritické porozumění pro společensko-politické souvislosti .

Výstava Zur Tektonik der Geschichte je v Galerii Emila Filly Ústí nad Labem doprovázena bohatým programem zahrnujícím galerijní animace, komentované prohlídky, setkání s vystavujícími autory a literární či filmové produkce. zpět

 

 

Art servis
nejmensi
zpět hl. strana
archiv
kontakt
napište nám