VÝSTAVY |
Galerie Jelení |
Jeho práce přitahují realistickou sdělností a také obyčejnými náměty, které volně přecházejí z jeho malovaných obrazů k těm pohyblivým a zase zpět. Soukupovy amatérsky produkované filmy jsou charakteristické zvláštním intelektuálním humorem, který ocení každý, kdo má alespoň trochu rád kinematografii, její počátky i béčkovou produkci. Jedná se většinou o němé grotesky nebo melodramata s citlivým hudebním designem a s typickými filmovými titulky, které nejsou jen katalyzátorem děje, ale rovněž samostatným metaforickým zobrazením. Podobně jako jeho malby, vznikají i jeho krátké filmy ve volných tematických cyklech. Tím posledním je lehce osobní a mýtotvorná tetralogie, která vznikla v letech 2000 až 2003 – Návrat z kosmu, Přibité slunce, Červený Dvůr a Norské svetry, které jsou mimojiné skvělou ukázkou toho, jak je pro současného umělce důležité vidět stejný motiv z perspektivy různých médií. Pro galerii Jelení tentokrát připravil projekt s názvem Panorama. Název odkazuje k jeho videu z loňského roku. Jednalo se o apropriaci stejnojmenného televizního formátu z produkce kanálu ČT2 zvětšenou pomocí projekce do dimenze obrazového formátu. Zde představuje obdobu této práce. Sestříhanou sekvenci z televizního filmu Břetislav a Jitka (1974, režie Jiří Bělka). V této inscenaci hraje jednu z rolí jeho již zesnulý otec Karel Soukup. Z hodinového filmu jsou použité důsledně zejména krátké záběry, kde se objeví a je aktérem právě on. Pietní střihová montáž děj staré české pověsti velmi zhustila, ještě více zmytologizovala a zpochybnila linearitu vyprávění. Postava otce Víta Soukupa se ještě jako portrét objevuje na deskové malbě. Je tu vyobrazen jako jedna shakespearovská postava – jedna z mnoha rolí, kterou vytvořil jako činoherní herec jihočeského divadla v Českých Budějovicích.
|
zpět hl. strana |