VÝSTAVY |
Univerzitní galerie, Plzeň Jungmannova 1, 320 00 Plzeň
Světlo v trávě I a II, 2003, olej na plátně, 200x240 cm |
Ve svých obrazech navazuje na tradici moderního kolorismu. Východiskem jeho tvorby byla krajinomalba, krajinu a přírodu vnímá jako součást univerzálního řádu. Po malířských cyklech Pole a Zdi, kde se zabýval vztahy velkých barevných ploch, dospěl v polovině 80. let k originálnímu přehodnocení impresionismu a optické skladby obrazu, kde barevné skvrny, pravoúhlé plošné segmenty nebo trojrozměrné mobilní prvky (míčky) vytvářejí struktury zachycující smyslové vjemy z přírody (cykly Vzpomínky na impresionismus, Imprese, Pointilismus a další). Od počátku byl fascinován fenoménem světla. Přímé či mírně zvlněné barevné linie ve vertikálních nebo horizontálních (méně často diagonálních) směrech evokují proudění světla a jeho přeměnu na čisté barevné tóny. Další významnou oblastí jeho malby (a rovněž grafické tvorby) je vyjádření hudebních rytmů pomocí barevných lineárních partitur. V posledních cyklech Konstruktivní imprese a Konstrukce podle barev používá geometrickou skladbu, jejímž prvotním impulsem je sice barva, ale barevná skvrna postupně nabývá pnutím forem a barevných kvalit jasný, ostře řezaný geometrický tvar, ještě zdůrazněný barevnou konturou. Napětí mezi emocionálním prožitkem a racionalitou přístupu je přítomno ve všech jeho dílech. Ačkoli jeho mnohá díla působí na první pohled ryze abstraktně, mají většinou základ v konkrétním osobním prožitku krajiny a přírody či v inspiraci zprostředkované literaturou, hudbou. Lze v nich nalézat i rozměr duchovní a skrytou symboliku, například v obrazech cyklů a polyptychů Cesta světla nebo v Partiturách pro vítr, větve a ranní oblohu či ve velkých plátnech příznačně nazvaných …polní tráva. Pod tímto názvem probíhá i současná výstava v Univerzitní galerii. Jsou zde prezentována dvě velká plátna, která tvoří volný diptych: Světlo v trávě I a II z roku 2003, která jsou vystavena v Plzni poprvé a tvoří dominantu výstavy. Tato díla dala výstavě název a určila i hlavní téma. Třetím obrazem je Cesta zalomená z roku 2003 se sytě zeleným pozadím, které rovněž evokuje motiv trávy, dále je vystaven soubor linorytů vznikajících v pravidelných intervalech po roce 2000, kde autor zkoumá možnosti barevných soutisků a přetisků v repetitivních strukturách a řadách barevných variací. Divák má možnost nahlédnout i do autorovy „kuchyně“ prostřednictvím malých kreseb, které předcházejí vzniku velkých obrazů a tvoří kontrast mezi komorní několikaminutovou skicou a monumentálními plátny. |
zpět hl. strana |