Muzeum umění Olomouc
Vladimír Havlík, SOFT SPIRIT
Akce, vizuální poezie, autorské knihy, objekty, kresby, obrazy 1977–2007
kurátoři Radek Horáček, Štěpánka Bieleszová
18. 1. – 25. 3. 2007
www.olmuart.cz
Snad poprvé v polistopadové historii se český výtvarník středního věku prezentuje všemi důležitými etapami tvorby, nikoli jen tematickým výběrem. Vladimír Havlík, který v únoru oslaví osmačtyřicáté narozeniny, bývá považován za postmoderního umělce. Pohybuje se na pomezí různých žánrů, témat, výtvarných technik. Začínal na konci 70. let minulého století jako akční umělec a současně se věnoval autorské knize a vizuální poezii. Během studií na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci se jeho ateliér stal jedním z neoficiálních center místní umělecké komunity. Jeho velmi osobní performance v 80. letech přerostly ve veřejná a hromadná happeningová vystoupení. |
Extrovertní akce s přáteli ale vyvažoval meditativně pojatým kreslířským dílem. Motivaci pro své kresby hledal na přelomu 90. let hojně v tradiční moravské religiozitě. Dostatek inspirace nacházel v důmyslných architektonických systémech a projektech středověké architektury, jejíž vrchol představují sakrální stavby jako baziliky a katedrály. Významným mezníkem Havlíkovy tvorby byl rok 1996, kdy představil svůj cyklus 25 volných kreseb na výstavě v Kiehle Gallery v americkém městě St. Cloud. Krátký pobyt v USA jeho tvorbu zásadním způsobem ovlivnil. Začal tvořit rozměrná barevná plátna pozitivních pastelových tónů , inspirovaná půdorysy chrámů a tvarově zpracovaná v počítačových skicách.
Celým jeho dosavadním dílem přitom prolínají komunikační prvky jako netradiční užití textu, fotografie, instalace, aktivity ve veřejném prostoru, autorské objekty. „Právě drobné autorské objekty jistě budou pro návštěvníky výstavy překvapivé a zároveň mohou posloužit jako modelový příklad pro celou Havlíkovu tvorbu. Podobně jako v malbě či autorské knize řeší otázky interpretace a originality, fragmentace a defragmentace textu, rozpadu a smyslu obrazu, zabývá se poetikou barev i recyklací,“ upozornila kurátorka výstavy Štěpánka Bieleszová. Zastřešujícím tématem je však podle ní vztah mezi tvůrcem a divákem – autorsky iniciovaná hra, v níž je jen naznačený možný směr interpretace díla. „Svými aktivitami Havlík vytváří pro sebe i pozorovatele prostor, v němž jsou reálné i čistě výtvarné elementy jen výchozím materiálem k dalšímu - konceptuálnímu přetvoření,“ dodala Bieleszová. Výstavní projekt vznikal ve spolupráci s kurátorem Radkem Horáčkem z brněnského Domu umění, kde také měl svoji premiéru. V případě olomoucké verze výstavy, na rozdíl od prvního uvedení v Brně, kde byl velký důraz kladen na představení Havlíkovy akční a malířské tvorby, se poprvé souborně představí komorní část jeho díla – autorské knihy, objekty a vizuální básně společně s dochovanými záznamy jeho akcí. K výstavě vychází obsáhlý katalog, který je koncipován jako celistvý monografický přehled díla, včetně soupisů děl z již uzavřených etap, s životopisem uvádějícím citace ohlasů k důležitým obdobím, s úplnou bibliografií, přehledem výstav apod. A právě reprezentativní katalog je hlavní cenou v soutěži, která výstavu doprovází na internetových stránkách Muzea umění Olomouc www.olmuart.cz . Zájemci, kteří pošlou do 15. února správnou odpověď na soutěžní otázku na emailovou adresu bielesz@olmuart.cz , budou zařazeni do slosování a výherce kromě katalogu získá plakát k výstavě a vstup zdarma na komentovanou prohlídku, která se koná 21. února.
zpět |