VÝSTAVY |
D…m umØn¡ mØsta Brna, Galerie G99 Funkce umØn¡ jako rezistentn¡ho a duchovn¡ho prostoru je t¡m naruçena a vçe je utopeno v jak‚msi balastu odevzdanosti. Daniela Dost lkov tohoto fenom‚nu pý¡tomnosti vyu§¡v a sna§¡ se v nØm naj¡t sv‚ charakteristick‚ a pro sebe nosn‚ obrazov‚ (Ÿi "fotografick‚") sdØlen¡. JeçtØ jinì charakteristickì prvek je pý¡tomen v tomto souboru. Je to forma pý¡bØhu Ÿi sc‚n ýe, kterì se st v zp…sobem pou§it¡ svØta. Lidsk spoleŸnost je toti§ utv ýena pý¡bØhy, kter‚ se prom¡taj¡ do naçich §ivot… a vztahuj¡ se k instituc¡m, ideologi¡m, pr ci nebo voln‚mu Ÿasu. Pýedstavitel‚ moci vytv ýej¡ pl ny, ve kterìch §ij¡ ostatn¡. |
UmØlci vyu§¡vaj¡ tØchto spoleŸenskìch narativn¡ch sc‚n ý…, kter‚ deçifruj¡ a pou§¡vaj¡ pro sv‚ umØleck‚ alternativn¡ pý¡bØhy. "UmØlci produkuj¡ ony zvl çtn¡ narativn¡ prostory je§ ve svìch d¡lech re§¡ruj¡, manipulac¡ s roztý¡çtØnìmi formami kolektivn¡ho sc‚n ýe," dod v Nicolas Bourriaud. Je nezpochybniteln‚, §e autorce jde o kritick‚ zhodnocen¡, kterìm ve sv‚m uva§ov n¡ o firemn¡ kultuýe navazuje na rom n George Orwella 1984. Jak daleko zaçla autorka ve sv‚m kritick‚m z mØru? Deset fotografi¡ - vØtçinou manipulovan‚ kompozice s akt‚ry - jasnØ ukazuj¡ na vztah soci ln¡ch skupin Ÿi jedinc…, kteý¡ jsou konfrontov n¡ s danìm prostýed¡m. Z bØry poukazuj¡ na rozv¡jenì sc‚n ý ideologi¡, kterì si autorka pýisvojuje, a ve zmØnØn‚ podobØ pýivlaståuje pro sv…j fotografickì "koncept" stylizovan‚ho skupinov‚ho portr‚tu. Vysublimovan industri ln¡ architektura zachycen na fotografi¡ch pýedstavuje efekt vypr zdnØn¡. KompoziŸn¡ sch‚ma fotografi¡ - centr ln¡ osov‚ pojet¡ - navozuje klasickou formu pý¡bØhu. Pýin ç¡ z mØrnou strnulost, kter smØýuje a§ k ikon ln¡mu zobrazen¡. Tento postup umo§åuje Daniele Dost lkov‚ dos hnout prostorovØ kompoziŸn¡ho "klidu" a strategie upout n¡ se na skupinovì portr‚t vyzn¡v nal‚havØ. |
Pro mØ jsou siln‚ pýedevç¡m ty fotografie, kter‚ zobrazuj¡ osamØl‚ jedince ve vztaz¡ch k prostorov‚ dispozici. Ukazuj¡ intimn¡m zp…sobem odevzdanost a podý¡zenost "syst‚mu". Tam zpodobåuje prostor niternì stav zobrazovan‚ho. Naopak ve fotografi¡ch, kde Daniela Dost lkov a§ pý¡liç vehementnØ re§¡ruje sv‚ "oveŸky," se vytr c¡ kritick‚ zaujet¡. St vaj¡ se z nich indiferentn¡ obrazy. Manipulovan¡ se ale nevyŸleåuj¡ na tØchto fotografi¡ch z celkov‚ho konceptu. Autorka z roveå hled vztah m‚dia fotografie v…Ÿi novìm spoleŸenskìm t‚mat…m. Fotografie Daniely Dost lkov‚ jsou svìm kritickìm pohledem na glob ln¡ pý¡tomnost zcela ojedinØlìm pý¡spØvkem k t‚matu stylizovan‚ho skupinov‚ho portr‚tu u n s. Frantiçek Kowolowski
|
zpØt hl. strana |